
NASTAVNA JEDINICA 3
Naslov: Baltazarov inženjerski izazov
Fokus STREAM-a: Engineering + Arts/Inžnjerstvo i umjetnost
Vrsta aktivnosti: izrada prototipa
Output: fizički model rješenja
1. Uvodna priča
„Učenici su bili oduševljeni Baltazarovim strojevima. Učitelj se našalio: ‘A što kada biste vi bili mali Baltazari?’ U razredu je odmah nastala stvaralačka energija.”
2. Ishodi učenja
Učenik će moći:
- objasniti problem iz epizode (razumijevanje)
- izraditi skicu rješenja (primjena)
- konstruirati prototip (stvaranje)
3. Aktivnost – inženjerski rad
U skupinama:
- učenici analiziraju izvorni problem
- osmišljavaju rješenje bez čarobnog stroja
- izrađuju prototip od materijala (karton, čaše, plastelin, štapići)
- pripremaju kratko objašnjenje funkcije
Naglasak je na kreativnom inženjerstvu, rješavanju problema i timskom radu.
4. Refleksija
„Koji dio komunikacije je bio najzathjevniji i kako ste ga prevladali?”
5. Procjena
Prototip + usmeno objašnjenje.
NASTAVNI LISTIĆ — Jedinica 3
1. Problem koji rješavamo: ________________________________________________
2. Naš inženjerski prijedlog: _____________________________________________
3. Materijali koje koristimo: _____________________________________________
4. Najteži dio izrade? ____________________________________________________
5. Što bismo unaprijedili da imamo više vremena? __________________________
Dodatno objašnjenje za učitelje
Inženjerski izazov zasniva se na STEM načelima dizajnerskog procesa: definiranje problema, generiranje ideja, stvaranje prototipa, testiranje, evaluacija. Učitelj bi trebao potaknuti učenike da objasne zašto su izabrali određeno rješenje i kako njihov model funkcionira.
Učitelj može koristiti “inženjerska pitanja”:
- „Kako će tvoj mehanizam stvarati pomak?”
- „Koji dio konstrukcije mora biti najstabilniji?”
- „Što bi se dogodilo kada bismo dodali još jedan element?”
Poželjno je poticati učenike na ponavljanje – ako nešto ne uspije, to je važan dio procesa. Učitelj naglašava da greške nisu neuspjeh nego uvid.
