NASTAVNA JEDINICA 1 – Baltazar i znanstveni upitnik

NASTAVNA JEDINICA 1

Naslov: Baltazar i znanstveni upitnik

Fokus STREAM-a: Science/znanost
Vrsta aktivnosti: znanstvena metoda u učionici
Output: istraživačko pitanje + hipoteza

1. Uvodna priča (storytelling)

Učitelj otvara sat pričom koja učenike uvodi u atmosferu istraživanja:

„U jednoj školi, učiteljica Dunja često je primjećivala da učenici rijetko postavljaju pitanja. Naučili su slušati, ali ne i pitati. No nakon jedne epizode Baltazara, učenik je uzviknuo: ‘Ja bih ovo drukčije riješio!’ I odjednom – lavina pitanja. Jedna epizoda otvorila je znatiželju koju učiteljica Dunja dugo nije vidjela.“

Ovaj uvodni narativ povezuje emocije i znanje – princip multimedijskog učenja koji naglašava da učenici bolje usvajaju kada su emocionalno angažirani.

2. Ishodi učenja (Bloom)

Učenik će moći:

  • opisati problem iz epizode (prisjećanje, razumijevanje)
  • formulirati istraživačko pitanje (primjena)
  • postaviti hipotezu (analiza)
  • argumentirati svoj odabir (evaluacija)

3. Aktivnost – izrada mini-istraživačkog pitanja

Učenici rade u manjim skupinama:

  1. biraju jedan problem iz epizode (npr. kako riješiti gužvu, kako poboljšati izum, kako olakšati život liku)
  2. izdvajaju ključne elemente problema
  3. oblikuju istraživačko pitanje prema strukturi:
    „Što bi se dogodilo kada bismo…?“
  4. pišu odgovarajuću hipotezu – vlastito predviđanje
  5. izrađuju mini-istraživačku karticu (problem – pitanje – hipoteza)

Ova aktivnost razvija temeljne korake znanstvene metode: opažanje, postavljanje pitanja i predviđanje.

4. Refleksija

„Koje pitanje je vašoj skupini bilo najteže formulirati? Zašto?”

5. Procjena

Mini-kartica s istraživačkim pitanjem i hipotezom.

NASTAVNI LISTIĆ — Jedinica 1

1. Opiši problem iz epizode: ______________________________________________
2. Naše istraživačko pitanje: _____________________________________________
3. Naša hipoteza: _________________________________________________________
4. Zašto mislimo da je hipoteza realna? ___________________________________
5. Što bismo sljedeći put mogli unaprijediti u našem istraživanju? ________

Dodatno objašnjenje za učitelje

Ova jedinica potiče razvoj znanstvenog mišljenja kod učenika na način koji je u skladu s pristupima istraživačkoj nastavi (IBL – Inquiry-Based Learning). Važno je da učitelj usmjeri učenike na razliku između „općenitog pitanja“ i „istraživačkog pitanja“. Istraživačko pitanje mora biti usmjereno, precizno i omogućiti predviđanje (hipotezu).

Prilikom rada sa skupinama učitelj može koristiti strategije poput:

• „misli–upečati–podijeli” kako bi učenici najprije samostalno formulirali pitanja
• vođene rečenice: „Mislim da bi se X dogodilo jer…”
• primjeri i protuprimjeri dobrih istraživačkih pitanja

Učitelj treba naglasiti da cilj nije „točan odgovor”, nego proces znanstvenog razmišljanja. Važno je i omogućiti učenicima da čuju različite hipoteze – i one neobične jer pokreću kreativno razmišljanje.

PDF za preuzimanje